7.2.1. Etablering af en arbejdsmiljøorganisation

I alle institutioner med 10 eller flere ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en AMO, der skal omfatte alle ansatte i institutionen.

Ved kontorarbejde og andet administrativt arbejde medregnes kun ansatte, der er beskæftiget 10 timer eller mere ugentligt, når institutionens totale antal ansatte skal opgøres.

Etablering af en AMO kan ske ud fra to modeller:

  • Basismodellen, hvor organiseringen følger minimumskravene i arbejdsmiljøloven og bekg. 1181 15/10 2010.
  • Aftalemodellen, hvor organiseringen sker efter aftale mellem arbejdsmarkedets parter, som i staten er Moderniseringsstyrelsen og CFU, jf. samarbejdsaftalen. 

Nedenfor gennemgås først reglerne efter basismodellen dernæst mulighederne for at oprette AMO efter aftalemodellen.

Arbejdstilsynet udgiver en række vejledninger om virksomhedernes sikkerheds- og sundhedsarbejde, der uddyber bestemmelserne om opbygning og funktion af arbejdsmiljøorganisationen. Vejledningerne findes på www.at.dk.

Kapitel 7. Sidst revideret 06.01.17